06 november, 2013

Hvordan strikke votter på strømpepinner

Så har jeg prøvd meg på å strikke rundt og rundt med 5 pinner, såkalte strømpepinner som er 20 cm lange. Er glad for at jeg har mye trening på rundpinne-strikk, for de samme prinsippene gjelder her.

Legg opp masker, fordel de mens du legger opp på 4 pinner, for eksempel 28 masker fordeles med 7 masker på hver pinne. Den 5. pinnen  skal brukes til å strikke rundt med og skal ikke ha noen masker nå i opplegget. Legg opp 1 ekstra maske på siste pinnen du legger opp masker på. Legg så pinnene flatt, for eksempel i sofaen eller på et bord, da er det lettere å se hvordan de skal holdes. Alle oppleggsknutene skal ligge inn mot midten. Se bilde under. Så strikkes den ekstra masken på høyre pinne (den pinnen hvor garntrådene henger) sammen med den første masken på den venstre pinnen du skal begynne å strikke med. Se bilde; pinnen til høyre er den siste pinnen hvor jeg la opp en ekstra maske, stikk pinnen til venstre inn i første maske på den høyre pinnen og la masken gli over på venstre pinne uten å strikke den. Finn så frem den 5. pinnen og strikk den masken du har flyttet over sammen med den første masken på venstre pinne sammen slik at det blir 1 maske. På bildet har jeg stukket pinnen i framsiden av masken men jeg gjør det på bakre del av masken, da syns jeg det blir penest. (Men vanskelig å vise hvilken maske det gjaldt når pinnen var bak, så derfor tok jeg bilde av den foran i masken). Så strikkes resten av maskene på pinnen med den 5. pinnen. Når maskene er strikket brukes den pinnen som ikke lenger har noen masker til å strikke neste pinne og slik strikker man rundt og rundt. Det jeg syns har vært vanskelig er å få overgangen mellom pinnene pene og jeg må være bevisst på å stramme tråden litt da samtidig som det ikke blir for stramt. ,
Og hvordan man skal holde alle de 5 pinnene? Spør meg ikke, jeg har fortsatt ikke knekket den koden, jeg syns alltid at det er 2 pinner som er i veien. Blir spennende å se om det går seg til etter en del trening.

Beklager at bildet ikke er riktig vei, får ikke til å endre på det. Det skulle ha vært 90 grader til venstre slik at den venstre og høyre pinnen ligger slik man holder den når man skal strikke. Du får legge hodet mot høyre skulder og se på bildet på nytt, da blir det nesten riktig :-)



I

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar