19 november, 2013

Kjapp lue



Fin og kjapp lue fra
http://dronningmaudsgate.blogspot.no/2010/12/hjemmelaget-julegavetips-pa-1-2-3.html

Jeg brukte Drops eskimo som er 50 g = 50 m, 100 g totalt (litt mindre)
Rundpinne 5, 40 cm - arbeidet strikkes rundt og rundt

Jeg fulgte oppskriften og la opp 60/64 masker (barn/voksen).
Strikket så  ribb 2 rett og 2 vrang 10 cm.
Fortsatte med ribb, men nå skal ribben forskyves med 1 maske for hver omgang.
Dette gjøres til arbeidet måler 20 cm.
Da skal fellingen begynne og gjøres med glattstrikk videre (altså ikke mer foskyving av ribb).
1. omgang: 2 rett sammen, 1 rett ut omgangen.
2. omgang: rett. Gjenta disse 2 omgangene 1 gang.
Neste omgang: 2 rett sammen hele omgangen.
Den siste omgangen blir det for trangt å bruke bare bruke rundpinnen så bruk en armpinne til som det strikkes masker over på. Klipp av tråden, trekk gjennom og fest godt.

Slik forskøv jeg: Ved omgangens start, strikk 1 rett, sett markøren på pinnen, strikk 2 rett 2 vrang ut omgangen til markøren, strikk så 1 rett, sett på markøren, 2 rett 2 vrang ut omgangen. Altså 3 masker rett ved hver omgang, markøren settes etter den første rette.

Jeg har strikket 64 masker til både barn og voksen siden jeg strikker så stramt, og den sitter godt på ørene til begge. En litt videre damelue fikk jeg ved å bruke pinne 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar