07 november, 2013

Vaffellue fra Pickles


Har akkurat strikket ferdig denne lua og den ble SÅ fin:

http://www.pickles.no/vaffellue/2010/3/4/vaffellue.html

Den er faktisk enkel selv om den ser fantastisk innviklet ut - og det kan jeg like :-)

Slik gjorde jeg det:
Brukte garn som tilsvarer Abuelita Tjukk merino (50 g = 100 m, totalt 70 g) og Pickles silk mohair (50 g = 460 m, totalt 17 g).

Helt avhengig av rundeteller (en fantastisk dings du får kjøpt der de selger garn) for å huske (eller egentlig for å slippe å huske da - for problemet er jo nettopp at jeg ikke husker...) hvor jeg er hen på hver runde i forhold til ribbestrikk/vaffelmønster og 4 maskers forskyvning på hver runde med vaffelmønster.

La opp 112 masker på rundpinne 5 60 cm. Neste gang vil jeg strikke de første rundene med pinne 4 for å få kanten litt strammere.

Fulgte oppskriften til punkt og prikke med unntak av at jeg begynte å felle etter den 7. raden med vaffelmønster, arbeidet var da 17 cm langt i stedet for 18 cm som i oppskriften. Fornøyd med det.

Min forklaring på vaffelmønster:
Sett 6 masker fra rundpinnen rett over på hjelpepinnen uten å strikke dem. Ha hjelpepinnen foran arbeidet, tråden på høyre pinne og på høyre side som ved vanlig strikk. ta så tråden på baksiden av hjelpepinnen fra høyre til venstre, dra den så foran hjelpepinnen fra venstre til høyre og bak hjelpepinnen igjen (360 grader). Gjør dette 2 ganger så det blir 2 "trådstreker" rundt de 6 maskene. Legg så tråden bak hjelpepinnen og hold tråden med venstre fingre som når du skal strikke rett, strikk maskene med høyre pinne på rundpinnen (2 r, 2 vr, 2 r), legg så vekk hjelpepinnen og strikk de 2 neste maskene på rundpinnen vrangt.

Husk å flytte rundetelleren 4 masker (strikk de 4 første maskene på vaffel-omgangen (2 r, 2 vr) før du begynner med vaffelmønsteret. Rundetelleren settes etter den 4. masken som er strikket før vaffelmønsteret.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar