07 november, 2013

Nisselue til barn (og voksen)


Denne lua har jeg strikket til begge ungene - og den passer også meg for såvidt. Ville nok lagt opp noen få flere masker til voksen. Jeg laget min egen oppskrift basert på flere oppskrifter da jeg ville ha den ganske smal i toppen.

Jeg brukte dobbelt Pickles Baby merino som er 100% merino, 50 g = 175 m. Dobbelt blir da 87,5 m.
Pinne nr. 4- strømpepinner og pinne nr. 4,5 - rundpinne 40 cm.

Legg opp 88 masker med dobbelt garn på pinne 4 (strømpepinner). Strikk 5 cm vrangbord med 2 rett 2 vrang. Gå så over til rundpinne 4,5 og strikk glattstrikk. De første rundene på rundpinnen er ganske trange, det blir bedre etter hvert. Strikk til hele arbeidet måler 18 cm. Strikk så en runde hvor det plasseres 4 maskemarkører jevnt, dvs. etter hver 22. maske. Så felles det 4 masker på hver 6.runde. Dette gjentas til det er 12 masker igjen. Ta tråden gjennom maskene og fest tråden.

Felling: jeg gjorde det ved å strikke 2 masker rett sammen. Strikket da sammen de 2 maskene som var før merkene på hver runde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar