06 november, 2013

Skappelgenser størrelse 10 år sånn cirka






Det ligger ute ørtiførti ulike oppskrifter og fremgangsmåter på denne genseren så jeg måtte bare gå for en måte å gjøre det på. Er fornøyd, genseren sitter veldig pent på Aurora som er en veldig smal og lang 8-åring. Armene ble litt for lange så de må brettes opp men da kan hun bruke den lenge. Den går langt nedenfor rumpa så det blir nesten en kjole/tunika.

Garn: 1 tråd Pickles Cashmerino silk (74% merino, 18% silke, 8% cashmere, 50 g = 140 m) og 1 tråd Sandnes Kitten mohair (50 g = 165 m)
Pinne 6, rundpinne 60 cm

Jeg hadde for lite mohairgarn, så strikket alle vrangborder og bakstykket kun med Cashmerino. På bakstykket la jeg opp 64 masker til vrangborden og økte med 4 masker på første runden med rettstrikk til totalt 68 masker. Jeg vil ikke strikke en del kun med det ene garnet igjen, det ble så mye tynnere enn resten. Jeg felte ikke halsen slik jeg har skrevet under, leste feil og felte av 20 masker med en gang og så 2 til, det ble ok men neste gang vil jeg gjøre det slik jeg har skrevet under.

Slik gjorde jeg det:

Forstykke:
Legg opp 60 masker, strikk vrangbord 2 rett 2 vrange 4 cm. Strikk rillestrikk til forstykket måler 48 cm/58 riller, fell så av til hals: fell av de midterste 14 maskene, videre på hver side av halsen felles 1 maske annenhver omgang 3(4) ganger = 20(22) masker felt. Strikk 4 omganger/2 riller etter fellingene på hver side. Fell av.

Forstykkets totale lengde ble 53,5 cm og det ble 5 cm fra fellingen og opp. Bredden på forstykket ble 37-37,5 cm. NB: pass på når maskene på ventepinnen skal strikkes at omgangen starter i siden og ikke i halsåpningen for å få det pent.

Bakstykke:
Legg opp samme maskeantall som forstykket. Strikk vrangbord 2 rett 2 vrange 4 cm, så rillestrikk til arbeidet måler 57,5 cm. Fell av.

Ermer:
Legg opp 30 masker, strikk 2 rett 2 vrange 4 cm. Så rettstrikk. Øk med 2 masker på hver 5.pinne til armen måler 12 cm/13 riller. Øk ved å strikke i bakre maskeledd 2 masker fra kanten ved start og slutt på pinnen. Øk så hver 9.pinne til 50 masker. Armen var da 32 cm lang. Fortsett med rettstrikk til ønsket lengde uten å øke mer. Jeg strikket videre til armen målte 44 cm.

En oppskrift jeg leste et sted var slik:
8/10 (10/12) år
Forstykke:
Legg opp 66 (70) masker, 2 rett 2 vrange 4 cm, så rillestrikk til 56 (60) riller. Fell midterste 14 masker, videre på hver side av halsen felles 1 maske annenhver omgang 3(4) ganger = 20 (22) masker felt. Strikk 4 omganger/2 riller etter fellingene på hver side. Fell av. 56 cm langt i 10 år.
Ermer:
36 (38) masker, 8 pinner 2 rett 2 vrange, øk 2 masker på hver 5.pinne til totalt 30 (34) riller, strikk så 10 (12) riller til hvor det økes 1 maske på hver side = 44 (46) masker = 30 (34) riller.

En annen oppskrift på armer:
Legg opp 30 (34) masker, 2 rett, 2 vrange 4 cm. Rettstrikk, øk 2 masker på hver 9.pinne, avslutt når 39 cm (10 år) /48 cm (12 år).
Forstykke 56 cm, bakstykke 62 cm langt i 10 år.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar