07 november, 2013

Hals i perlestrikk





Oppskrift på hals i perlestrikk fra http://litlokalen.wordpress.com
Det brukes garn som tilsvarer 50 g = 90 m og legges opp 95 masker på rundpinne 8, 80 cm.

Perlestrikk består av at man strikker vrang over rett og rett over vrang. Da det er oddetall med masker starter hver pinne med rett og man strikker 1 rett og 1 vrang. Altså slik:
Pinne 1: 1 rett, 1 vrang ut pinnen
Pinne 2: 1 rett, 1 vrang ut pinnen

Jeg strikket frem og tilbake men skal prøve å strikke rundt og rundt neste gang for å unngå den litt stygge sømmen ved sammensying. Det blir da det samme prinsippet: oddetall masker og 1 rett 1 vrang rundt og rundt. Den første masken strikkes rett 1.omgang, vrang 2.omgang, rett 3.omgang osv.

Jeg brukte Mor Aase Superwash (50 g = 93 m) og 3 nøster (150 g). Halsen ble veldig fin.
Dessverre ble avfellingen litt stram. Hadde den vært løsere tror jeg at jeg kunne fått den 2 ganger rundt halsen og at den hadde vært tett og fin inntil halsen. Så neste gang skal jeg bruke en avfelling som heter elastisk avfelling, også kalt I-cord. Det gir en veldig jevn, fin og elastisk kant. Det tar lang tid å felle på den måten men absolutt verdt det.

Hentet fra Drops sin side:
Legg opp 2 nye masker i begynnelsen på omgangen,  fortsett videre slik:
*2 rett, 2 rett sammen i bakerste maskebue, flytt de 3 maskene på høyre pinne tilbake til venstre pinne*. Gjenta *-*.

Video fra DROPS her:
http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=86&sort=2&thumbnails=on

Strikket også en gul hals med garn 50 g= 140 m (Pickles Cashmerino silk), 137 g totalt.  La da opp 143 masker på pinne 8, 80 cm og satte det sammen slik at jeg strikket rundt og rundt. Den ble en del luftigere og veldig fin i halsen. Med elastisk avfelling går den både 2 og 3 ganger rundt halsen.

Den gråe halsen ble 37 cm bred (opp mot halsen) og 41 cm lang (rundt halsen) , den gule ble 37 cm bred og 56 cm lang.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar