11 november, 2013

Kjøkkenkluter i bomull


Alle klutene:
Dobbel tråd 100 % bomull. Jeg har brukt den fra  Søstrene Grene som er 50 g = 160 m.
Vaskes på 60 grader.
Bildet viser klutene beskrevet under fra venstre mot høyre.
Oppskriftene har jeg hentet fra ulike steder, ingen kan kalle seg oppfinnerene til disse tror jeg.

Klut 1: (lys lilla)
Pinne 4,5
Legg opp 49 masker, da blir det 2 kluter av 2 nøster hvis klutene strikkes 25 x 25 cm sånn ca.
Pinne 1: 1 rett, 1 vrang, den siste masken blir rett.
Pinne 2: rett
Denne ble tykk og fin i fasongen og fin på begge sider.

Klut 2: (mørkere lilla)
Pinne 4,5
Legg opp 49 masker, kluten blir ca 20 cm bred, strikk den 20 cm lang.
Alle pinner: 3 rett, 1 vrang, den siste masken blir rett.
Det ble igjen en del garn etter 2 kluter, så neste gang vil jeg legge opp flere masker slik at den blir bredere. Fin på begge sider.

Klut 3: (turkis)
Pinne 6/7
Legg opp 35 masker.
Alle pinner: rett
På denne brukte jeg teknikken for å få få fine kantmasker (se tidligere innlegg). Den ble allikevel litt sånn slaskete og skjev i fasongen syns jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar