02 desember, 2013

Rundstrikking med Magic loop

Det finnes en metode som heter Magic Loop. En rundpinne brukes til å strikke ting som er for små for en rundpinne og hvor man egentlig måtte ha brukt 5 strømpepinner. Og man kan bruke det til å strikke ting som ikke er for små for en rundpinne men hvor en vil slippe å bruke 5 pinner. Genialt! Jeg brukte en hel dag på å lære meg denne metoden og spolte frem og tilbake på denne videoen sånn ca 50 ganger (IKKE overdrevet):

http://www.youtube.com/watch?v=6KccLlkTKzE

Alle steder jeg har lest om metoden anbefales det å ha veldig lang rundpinne (80-100 cm), det passet ikke for meg, det ble så mye ekstra kabel som bare ble i veien. Så det var først da jeg brukte en 60 cm rundpinne og pinne 6 at jeg fikk det til. Jeg strikket en vott med tykt garn (50 g = 50 m) med 28 masker som jeg økte til 36 og så reduserte til 28 igjen. Det gikk superbra - og superfort i forhold til mitt tempo med 5 strømpepinner.
Det må sies at jeg strikket og rakk opp flere ganger før jeg fikk det pent, men nå kan jeg faktisk metoden og skal bruke den fremover slik at det sitter. Den har jo sine begrensninger, har lest om det et sted men husker ikke hva, men votter passer den ihvertfall til.

Det går til og med an å strikke 2 ting samtidig på samme rundpinne, som for eksempel et par votter eller sokker. Det får jeg lære meg en annen gang:

http://www.youtube.com/watch?v=MCwfbiZd7dI#t=622

Min forklaring på Magic loop:
Legg opp maskene som vanlig på rundpinnen. Tell deg så frem til halvparten av maskene, bøy vaieren på rundpinnen slik at den blir en tynn u og dra maskene på hver sin side av vaieren. Hvis du har 30 masker skal det være 15 masker på hver sin side. Trekk de helt ned til pinnedelen på rundpinnen. Legg pinnen slik at den delen med tråden du skal strikke med ligger øverst og den andre under, pass på at oppleggsknutene ligger innover på begge pinnene. Legg strikketråden bak den øverste pinnen som når du strikker, dra maskene på den øverste pinnen helt ned på vaieren, trekk maskene på den venstre helt opp på pinnen på den venstre pinnen. Hold fast i den høyre pinnen og den venstre som du gjør ellers, hold tråden bak høyre finger som vanlig. Strikk så de 15 maskene på den venstre pinnen over på den høyre, pass på å holde maskene på begge sider tett sammen slik at det ikke blir stort sprik i tråden på enden mellom de 2 radene med masker. Når de 15 er strikket er det tomt for masker, slipp den delen av rundpinnen som er tom.......Ehh...fortsettelse følger....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar