20 desember, 2013

Praktisk hals



Denne halsen er til datteren min på 81/2 år- som ikke er noe glad i å bruke hals om vinteren. Men så syns hun dette garnet var så innmari fint, så da benyttet jeg anledningen til å lage en avtale om at jeg skulle lage en hals mot at hun bruker den. Garnet er fantastisk mykt og siden det er såpass tykt går det kjapt å lage dette.

Garn:Viking Eco-Alpaca, 100 g = 125 m/ 50 g =62,5 m  (pinne 5-6, 14 masker = 10 cm)
Pinner: rundpinne 5, 40 cm
La opp 64 masker og satte sammen til en ring.
Strikket vrangbord 2 vrang 2 rett til det var 15 cm.
Felte av med elastisk avfelling. Jeg startet ikke med å legge opp 2 masker men startet rett på med 2 rett, så 2 rett sammen i bakre maskeledd, satte de 3 maskene tilbake på venstre pinne, 2 rett osv. Da det var igjen 3 masker klippet jeg av tråden og trædde tråden gjennom de mot starten på fellingen og sydde det fast der det ble en liten åpning i fellingskanten.

Video fra DROPS her:
http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=86&sort=2&thumbnails=on

Denne passer til meg også :-)

Oppdatering:
Datteren syns denne klødde, så da ble det ikke noen suksess. Strikket derfor en ny hals med Drops Eskimo, 64 masker på pinne 5. Brukte 1 nøste + en runde strikk og avfelling fra nøste 2. Halsen ble godkjent. Siden Eskimo er litt tykkere er det viktig å strikke litt løsere på den elastiske avfellingen, hvis ikke kan den fort bli for stram.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar