20 desember, 2013

Rettstrikket sjal



Dette sjalet finnes i mange varianter på ulike blogger. Det kan økes både i midten og på siden av sjalet på hver eller annenhver pinne. Det strikkes frem og tilbake på en stor rundpinne.

Jeg brukte en 80 cm rundpinne med økning på annenhver pinne. Jeg skrev ikke opp nummeret på pinnen jeg brukte men tror det var pinne 5.

Legg opp 5 masker.
1.omgang: strikk alle maskene rett.
2.omgang: 1r, øk 1 maske, 1 r, øk en maske, 1 r (=midtmasken), øk en maske, 1 r, øk 1 maske, 1 r = 9 masker
3.omgang: strikk alle masker rett
4.omgang: som pinne 2 (dvs. øk 1 maske innenfor 1.maske, øk 1 maske på hver side av midtmasken og 1 maske før siste maske = 4 masker økt på pinnen)

Gjenta pinne 3 og 4 til ønsket størrelse. Der det økes blir det små hull. Ved å ta et kast på pinnen som strikkes rett på neste omgang blir det større hull. Det lønner seg å sette en markør i midtmasken på hver omgang. 

Jeg strikket med et veldig tynt grått garn (50 g = 600 m) til den midterste delen av skjerfet var 54 cm fra bunn til topp, da ble det ca. 122 cm bredt/langt og var akkurat passe til et skjerf i halsen under jakka som jeg fikk knytt. Hvis det skal strikkes større hadde jeg valgt et mye tykkere garn så det går fortere.

Jeg strikket også et i tykkere grønt garn (Abuelita Baby merino Lace, 100 % merino, 100 g = 384 m) som ble 110 cm langt, fikk akkurat knytt det (se bilde).

Fell av med elastisk felling, det tar lang tid men gir en VELDIG fin, jevn og stretchy kant. Det legges da opp 2 nye masker, videre strikkes det 2 rette, så 2 masker sammen ved å strikke i bakre maskeledd = 3 masker. De 3 maskene settes tilbake på venstre pinne og så gjentas det å strikke 2 rett, 2 sammen, de 3 maskene settes tilbake på venstre pinne og så videre.

Video fra DROPS her:
http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=86&sort=2&thumbnails=on




    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar