20 mars, 2014

Hue med vri fra Litlo og Kalen



Denne oppskriften er fra
http://litlokalen.wordpress.com/2013/01/16/monster-pa-hue-med-vri/
Jeg strikker mønsteret andre vei og har skrevet mønsteret på en mer lettlest måte for meg enn originalen. Du leser mønsteret som du leser en bok, altså starter på øverste linje fra venstre til høyre. Jeg har også gått opp en halv størrelse på pinnen.

Garn som tilsvarer 50 g = 90 m
Rundpinne 4,5 - 40 cm

Legg opp løst 76 masker (voksen)/ 68 masker (barn) på rundpinnen og strikk rundt og rundt på pinne 4,5 (originaloppskriften er 4).

Mønsteret består av 8 pinner som gjentas hele veien fra første runde.
Mønsteret er egentlig 2 rett 2 vrang hele veien men det forskyves der det kun er en rett eller en vrang før det kommer 2 rett eller vrang. Når man har strikket den første det bare er en av er resten av pinnen 2 rett og 2 vrang (unntatt den siste maska). Når du har strikket noen runder skjønner du hva jeg mener. Du leser mønsteret som du leser en bok, altså starter på øverste linje fra venstre til høyre.

1. rrvv
2. rrvv
3. rvvr
4. rvvr
5. vvrr
6. vrrv
8. vrrv

Strikk til lua er ca. 25 cm lang. Fell ved å strikke 2 og 2 masker rett sammen i 2 omganger etter hverandre, klipp av tråden, snurp sammen med nål og fest enden.

Jeg brukte Mor Aase superwash og 76 masker, totalt 65 g. Den ble passe både til meg og Aurora på 8 år. På Birk som er 51/2 syns jeg den ble litt vel baggy bak til gutt, ville ha strikket den noen cm kortere og kanskje 72 masker i stedet for 76.

1 kommentar:

  1. Så flott farge, og veldig kjekt å sjå at du tar mønsteret i bruk!

    SvarSlett