20 mars, 2014

Enkel boblekjole fra Pickles

 
 

Jeg har tatt utgangspunkt i den gule kjolen som strikkes i en tråd Pickles thin organic cotton (50g = 90m, 21 m = 10 cm, pinne 4) og en tråd Abuelita 3-tråds tynn merino (50 g = 192 m, 10 cm = 27-32 m, pinne 2-3,5) på pinne 5.
Siden jeg kun hadde thin organic cotton valgte jeg å bruke pinne 7. Strikket en halveis prøvelapp før jeg startet og det så ut til å passe greit. La opp til størrelse 7/8 år, en størrelse mindre enn det som trengs til Aurora på snart 9 som er 140 cm høy og veldig slank da kjolen nok blir mer tøyelig (en størrelse større er tanken) med kun bomullsgarnet og tykkere pinner.

Det legges opp på rundpinne (jeg brukte 60 cm) og strikkes rundt og rundt. For å få til rillekanten nederst må det da strikkes annehver omgang rett og vrang, strikkes det kun rettstrikk blir det glattstrikk.
Økningen og fellingen syns jeg ikke ble noe pen, er vel mest på grunn av tykke pinner. Jeg felte til 104 masker og strikket kjolen 12 cm lenger til 52 cm før rillestrikkingen starter. Det skal da være 10 masker mellom markørene på begge sider som skal strikkes i rillestrikk. Jeg endte opp med å ha flere masker et eller annet sted på veien etter det, så når jeg skulle felle til hode hadde jeg plutselig 52 masker i stedet for 48, så den delen ble størrelse 9-10 år.

Jeg brukte teknikken sammensying som Pickles henviser til for å sy sammen for-og bakstykke. Det surra jeg litt med og det ble ikke så fint, så neste gang syr jeg heller sammen som vanlig.

Kjolen ble 71,5 cm lang, 52 cm bred på den bredeste delen og 36 cm bred under armene. Brukte totalt 292 g garn. Den passet kjempefint med unntak av at den ble for vid i halsen, så sydde inn et lite felt på hver side av midten slik at halsen ble strammere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar