15 mars, 2014

Kjapp og kjekk genser - Malsen og mor

Oppskrift: http://malsenogmorstrikker.files.wordpress.com/2013/09/kjappogkjekk.pdf



Denne genseren strikkes i 4 deler og syes sammen til slutt. Med unntak av noen vrangborder strikkes alt i rettstrikk. I oppskriften brukes det Shetland Soft fra Malsen og mor. Det er 50 g = 280 m som brukes dobbelt, så det blir da 50 g = 140 m. Pinne 2,5-3,5. Strikkefasthet 24-27 masker per 10 cm.
Jeg brukte enkel tråd av Pickles baby merino, 50 g= 175 m, pinne 2,5-3,5. Strikkefasthet 34 masker i høyden og 26 masker i bredden på 10 cm. Min strikkefasthet på dette garnet med pinne 6 er 18 masker i høyden og 20 masker i bredden på 10 cm.
Det brukes pinne 6 (lang rundpinne) samt pinne 4 til den øverste vrangborden.

Dette er en vid genser, så fikk tips om å legge opp til størrelse 4 år men strikke 6 år i lengden til min veldig slanke og lange 6-åring. Så la opp 72 masker (4 år) i stedet for 80 masker (6 år). Bredden ble da 38 cm (i stedet for 50 cm i str. 6 år i oppskriften) og et nøste på 50 g rekker til ca 30 cm strikk i lengden.
I oppskriften står det at lengden på forstykke og bakstykke skal være 60 cm langt (veldig langt?), så jeg strikket 3 cm vrangbord og så glattstrikk videre til hele arbeidet målte 48 cm før jeg strikket 3 cm vrangbord til slutt, altså tilsammen 51 cm. Totalt 78 g garn til et forstykke inkludert 2 armlengder til sammensying.

Til armen la jeg opp str. 4 år med 38 masker på pinne 4 og strikket vrangbord 3 cm for så å bytte til pinne 6 og strikke resten i rettstrikk. I følge oppskriften skal det økes 2 masker hver 4.cm 5 ganger. Jeg valgte å øke med 2 masker hver 6.cm 4 ganger og økte også med 2 på neste pinne umiddelbart etter den 4.økningen som da ga 48 masker totalt. Størrelse 6 år skal ha armer som er 34 cm lange. Jeg strikket 3 cm lenger og da gikk det med 35 g garn til en arm inkludert 2 armlengder til sammensying. Den ble 18 cm bred på det minste og 25 cm bred på det meste. Neste gang vil jeg heller følge økning på armen som står i oppskriften, tror resultatet hadde blitt det samme.

Brukte totalt 250 g garn. Heklet sammen stykkene på vranga med unntak av konvoluttåpningen på skuldrene som må sys sammen som forklart i oppskriften. Genseren ble akkurat passe på armene og litt vel lang.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar