07 februar, 2014

Pickles sine hverdagsvotter


http://www.pickles.no/hverdagsvotter/

Disse vottene har jeg strikket på pinne 6 i stedet for pinne 5,5 siden jeg strikker så stramt.
Garnet i oppskriften er Abuelita 4-tråds merino (50 g = 125 m, pinn3 3,75-5, 10 cm = 16-24 m).
Jeg brukte garnet Viking Eco-Alpaca (100 g = 125 m, pinne 5-6, 14 m= 10 cm). Nydelig mykt garn som dessverre loer under strikkingen. Brukte 75 g i størrelse S-M.
Jeg strikket størrelse S-M med 32 masker,størrelsen passet meg fint med unntak av den ble litt kort, ville nok ha strikket den 2 cm lenger slik at vrangborden kommer på riktig plass. Strikket vrangborden 10 cm lang. Tenker at jeg skal tove de litt så de kan passe Aurora på snart 9.

Jeg bruker 3 strømpepinner i stedet for 4, altså strikker rundt med den 4., det går helt fint. Jeg setter de over på 4 pinner når jeg skal starte fellingen slik at det blir riktig.

Når det gjelder å strikke inn tråden til tommelen så er det veldig lurt å gjøre det slik det står i oppskriften: ryke tråden når tommeltråden skal strikkes inn og så fortsette med det opprinnelige garnet (må da starte på nytt med garnet) etter at tommeltråden er strikket inn- På den måten får man ikke en hengende tråd av det opprinnelige garnet inni votten mellom start og slutt på tommeltråden (eh... kremt... det har jeg gjort før nemlig - og det er ikke så behagelig når man skal bruke votten).

Ved tommelen ble det et stort hull på hver side som jeg sydde igjen for å få det pent.

Det skal plukkes opp masker, video fra Pickles her:
http://www.pickles.no/plukke-opp-masker/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar